maandag 8 april 2013

Gastblog: eco-leven voor beginners

Het is weer tijd voor wat afleiding van mijn heerlijke Surinaamse leven. Deze keer komt Kelly hier een stukje brengen, over haar geweldige eco-leven (waar ze hier al meer over vertelde). Ikzelf ben ook een beginner in het groene wereldje, waardoor ik deze post perfect vind passen bij mijn blog. Zelfs als beginner krijg ik veel kritiek naar mijn hoofd geslingerd, omdat mensen gewoon onwetend zijn. Heel moeilijk om je wil dan door te drijven, als je er nog zo weinig van af weet. Bij deze een motiverend stukje van iemand die ooit ook een leek was.

- - * - -

Geen betere periode in je leven om na te denken over je toekomst dan je studententijd. Veel tijd, eindelijk wat meer vrijheid - en die al dan niet aanlokkelijke volwassenheid in het vooruitzicht. In mijn laatste tienerjaren inspireerden Low Impact Man, Greenpeace-publicaties en talrijke bloggers mij om mijn leven wat te ‘ecologiseren’.
 
Intussen ben ik 25, eet ik geen dieren meer, bezit ik een mooie collectie kleding, teel ik zelf mijn tomaten en verplaats ik me hoofdzakelijk met de fiets.


Hoe het allemaal begon?
 
Met een stevige portie motivatie en wat gezond verstand. Ik had gewoon geen goesting meer om een spoor van verwoesting achter te laten. Koeien veroorzaken mee de ontbossing van het Amazonewoud? Awel, dan eet ik geen koeien meer, nondedju.
 
Soms zegt iemand mij: “Zo zou ik niet kunnen leven.” Zo, dat betekent wellicht: zo sober, zo weinig luxueus, zo saai, zo lastig. En dan gniffel ik in mijn hoofd. Die heeft het duidelijk niet begrepen. Dat het helemaal niet saai, niet beperkend, niet moeilijk hoeft te zijn.
 
Stap voor stap
 
Redeneer niet: het is alles of niets. Streef niet (meteen) de perfectie na. Eco-leven betekent ook niet dat je alle ‘balast’, alle niet-eco elementen moet weggooien. Pas oude gewoontes aan en geef nieuwe gewoontes een kans. Bijvoorbeeld: vervang flessenwater door kraantjeswater, overweeg minder vlees te eten.
 
Minder minder minder?!
 
“Zo zou ik niet kunnen leven” verwoordt wellicht ook de angst van de spreker om het met minder te moeten doen. De verwarming lager? Ondenkbaar! Geen vlees meer? Onmenselijk! En toch hoeft dat niet. Ik heb meer ...
- kleren, maar wel betere, tweedehands, zelfgemaakt of biologisch (en alle oude, nog niet-versleten, niet-eco kleding natuurlijk)
- vrije tijd door minder te werken
- hobby’s
- genot van wat ik eet dan toen ik minder bewust at

En ik voel me beter in mijn vel dan ooit.

Kelly eet suikervrij, maar toch lekker!

Zoals bij zo veel plannen en voornemens, geldt ook voor eco-leven-beginners: doe iets, begin er gewoon aan. Maar als afsluiter toch nog een paar don’ts met een knipoog:

1. Vegan politieagent(e) worden en alle vleeseters beboeten
2. Je verplicht voelen je kleding te vervangen door ‘alternatieve’ kleding (tenzij je daar gewoon van
houdt)
3. Met yoga beginnen omdat je denkt dat dat erbij hoort
4. Iedereen vertellen hoe fantastisch groen je bezig bent
5. Je beter voelen dan je niet-/minder-ecominded medemens


- - * - -

Heel erg bedankt voor je vrolijke artikel en handige tips, Kelly!

~♥~

1 opmerking:

  1. wat een leuk artikel! Kelly, ik moet dringend eens op zoek gaan naar het recept voor de wafels op je blog! Hmm ik hou van wafels

    BeantwoordenVerwijderen

Voel je vrij een berichtje achter te laten!